måndag 21 februari 2011

NY FART PÅ BYGGET

Bygget har gått lite på halvfart den sista tiden. Andra sysslor och skidträning har tagit större plats. Vad som har hänt är att styrbordspontonen är helt klar (förutom ytbehandling). En lucka är monterad bestående av en avsågad hushållsplastburk med gummitätat lock. De små skruvlocken som täcker bulthålen är tagna från mjölkförpackningar.


Något som varit mycket tidsödande är inpassningen av babordspontonen som ju måste vara parallell i alla aspekter med styrbordspontonen. Eftersom mitt byggutrymme är mycket trångt (alla tre skroven går precis in mellan väggarna) har jag inte kunnat använda mig av aluminiumrören eftersom de är för långa. I stället har jag använt mig av kortare rundstavar i trä som precis har den bredd som blir då bägge pontonerna sitter dikt an mot huvudskrovet. Vid varje justeringsmoment har jag varit tvungen att krypa under skrovet för att komma åt på bägge sidor, jobbigt!! Mina hjälpmedel har varit vattenpass och stållinjaler. Riktigt svårt var det eftersom golvet inte är helt plant. Den slutgiltiga inpassningen kommer jag inte att göra förrän jag kan ta ut allt på gården och då använda aluminiumrören i hela sin längd.
Däcket är nu fastlimmat efter att jag bl a monterat de balkar som skall hålla fast de justerbara styrpedalerna. Ett främre vattentätt skott med en öppningsbar lucka (hinklock) har gjorts . Det måste finnas möjlighet att vädra ut fukt men det kommer även att kunna användas som stuvlucka.


Fördäcket är nu fastlimmat och ”vingarna” som skall ansluta till pontonerna är inpassade. Man får hoppas att ingenting är glömt som nu är ”låst” pga detta. Vingarna har fr a den funktionen att vanten till stubbmasten skall komma ut så långt det går från mittlinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar