fredag 12 augusti 2011

SJÖSÄTTNING

Efter allt detta pyssel och lite till var det dags för premiär i vattnet. Nu skulle alla funktioner testas och framför allt skulle flytläget testas för att kunna fastställa var rorsman bör placeras.
Hela farkosten är så tung att man måste vara två för att manövrera den på land. En provisorisk vagga var gjord för att passa på ett vanligt släp. Först skulle således denna placeras på släpet och sedan hela båten lyftas upp på vaggan, jättejobbigt! Det gick dock vägen och allt forslades ner till havet.

Sjösättningen i Lännaviken gick bra. Frisco Tri flöt!!


Från rampen till en brygga paddlades med en hand utan större ansträngning. Riggen sattes på plats och den lilla vind som fanns gjorde att det faktiskt gick framåt. Flytläget i längsled stämde med beräkningarna och med bägge pontonerna på samma avstånd från centrum kändes allt mycket stadigt. Tyvärr hade inte seglet fått rätt buk vilket senare visade sig bero på att en latta hoppat ur sin hållare. Det hade dock ingen betydelse i den lätta tidvis obefintliga vinden men såg tråkigt ut. Vad som inte var så kul var att det kom in vatten någonstans sannolikt i anslutning till centerbordslådan.Vinden var för svag för att man skulle kunna känna om Frisco-tri ballanserade rätt på rodret.



Resultat från första seglingen: Stadig i sidled, lätt att flytta pontonerna, placering av styrpedaler en halv decimeter för långt akteröver, rorkulten för lång, krångligt att ta ner och ta bort riggen. När det gäller landförflyttningen måste detta lösas på annat sätt.
Inför nästa segling gjordes följande åtgärder: Styrpedaler flyttades föröver. Ett ryggstöd tillverkades där själva ryggplattan är flyttbar i sidled. En extra stagning av masten från toppen till utsidan av pontonerna monterades (3 mm Dyneema) Dessa är snabbt justerbara (typ backstag) efersom pontonerna ju flyttas i sidled. En specialbyggd trailer tillverkades med hjälp av min svetskunniga granne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar